PERINGATAN SEMPENA MAULIDUR RASUL

Jika anda belum solat, silalah solat.

Jika anda solat tapi sekadar solat Jumaat atau tinggal-tinggalkan begitu, maka sila penuhkan lima waktu solat itu.

Jika anda solat, tetapi seringkali di akhir waktu, maka disegerakanlah.

Dan jika anda memang seorang yang taat dengan solat lima waktu, tetapi sekadar solat di rumah, maka lebih elok diperkemaskan solat dan sering berjemaah di masjid-masjid.

Tuesday, February 10, 2009

Mahasiswa dan Politik Malaysia

sekadar pandangan peribadi;

memang benar mahasiswa merupakan pelapis kepimpinan negara pada hari muka. sememangnya golongan yang bergelar mahasiswa ini akan diangkat menjadi pemimpin kalau kena cara dan gayanya. kualiti serta mutu kepimpinan yang wujud tidak dapat disangsikan lagi. contoh terdekat adalah anwar ibrahim. (pandangan dari sudut positif). (buangkan sifat prasangka buruk). tapi perihal itu adalah di masa yang lalu.

ketika ini dunia mahsiswa agak tenggelam. tidak banyak perkara yang sepatutnya disuarakan kepada pihak bertanggungjawab dapat dilaksanakan dengan baik. semua adalah gara-gara akta auku. (akta yang tidak boleh disalahkan sepenuhnya). mahasiswa ditakutkan dan digembar-gemburkan supaya tidak melakukan sesuatu perkara yang bercangcah dengan auku. benar, auku belum pernah dilaksanakan secara agresifnya cuma sekadar bertindak sebagai memberi peringatan kepada golongan mahasiswa yang jauh menyimpang dari tujuan asal mereka ke universiti.

namun disabalik semua itu, keadaan kepada mahasiswa semakin hari semakin tenat. mahasiswa menjadi semakin lesu dan tidak bermaya dalam erti kata lain, mereka ini kurang menyengat dalam melontarkan idea-idea yang bernas dan terpakai serta 'segan' dalam melibatkan diri dengan aktiviti berpesatuan. kalau ada pon hanya segelintir. (yang ikut kawan atau yang ingin dapat kelebihan tertentu daripada universiti, bukannya atas kapisiti berpesatuan itu dapat memenuhi nilai tambah)

pemerhatian pada pergerakan mahasiswa dalam bidang politik agak ketara tertinggal jauh, rata-rata menyatakan tidak berminat (alasan/ takut kena tindakan auku). dalam pihanraya umum ke 12 yang lalu, 80% mahasiswa condong kepada tidak menyokong pemerintah yang sedia bertauliah di malaysia.

Kenapa? mahasiswa dahagakan perubahan.
perubahan dari segi apa? dari segi kepimpinan.
kalau tak percaya kita buat perbandingan, paklah dan dsai

perbandingan dari segi ucapan yang disampaikan kedua-dua tokoh ini. yang mana dapat memberi impak yang lebih mendalam?

--aku pernah berada dalam dua-dua situasi ucapan kedua-dua tokoh ini. tanpa perasangka buruk untuk kedua-duanya, ternyata ucapan yang paklah sampaikan tidak sepower dsai.

mungkin orang akan membuat tomahan kalau ucapan saje yang bagus tapi kerja tak buat tak bagus juga. tapi kita kena lihat, itu sebagai cinta pandang pertama. tak perlu buat tindakan apa-apa pun. golongan muda khasnya golongan mahasiswa akan mudah tertarik.

jadi ahli politik yang bijak dan pandai serta menarik dalam berbicara maka dia akan terkehadapan kerana itu adalah tafsiran pertama. contoh seterusnya khairi jamaludin. mula-mula dulu aku pun tak berkenan dengan dia sebabnya dr. mahathir selalu kutuk-kutuk dia. pemimpim pembangkang pon dok kata lebih kurang kat dia. namum selepas aku dengan ucapan pertama dia, idea yang dilontarkankan, olahan ucapan yang menarik sampai sekarang aku tertarik dengan personaliti dia. (hilangkan seketika politik dalam pemikiran)

contoh lain. (yang mana pernah aku dengar dan alami) dr. mahatir kalau berbicara tapi kita masih lagi suka mendengar kerana ada isi dalam ucapan tersebut yang kita nanti-nantikan. timbalan menteri pengajian tinggi ir. idris haron pun antara pemimpin yang tergolong mampu menarik mahasiswa dengan hanya berbicara.

justeru, mahasiswa/golongan muda perlukan kata-kata semangat yang akan membuat mereka tertarik kepada persepsi positif tentang politik. dan janganlah orang politik mencemarkan sistem politik yang sedia indah dengan perkara-perkara yang tak membawa manfaat kepada kepimpinan akan datang. kerana kepimpinan melalui tauladan adalah cara yang terbaik yang harus diaplikasiakan.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online