PERINGATAN SEMPENA MAULIDUR RASUL

Jika anda belum solat, silalah solat.

Jika anda solat tapi sekadar solat Jumaat atau tinggal-tinggalkan begitu, maka sila penuhkan lima waktu solat itu.

Jika anda solat, tetapi seringkali di akhir waktu, maka disegerakanlah.

Dan jika anda memang seorang yang taat dengan solat lima waktu, tetapi sekadar solat di rumah, maka lebih elok diperkemaskan solat dan sering berjemaah di masjid-masjid.

Monday, February 2, 2009

Alahai Orang Perak

1. Malam tadi lepas saja pulang dari program masak-masak untuk seminggu bersama JKPP, aku buka lah blog-blog panas. Rata-rata tulis berkenaan dengan negeri Perak. Tulis pasai apa? tak lain dan tak bukan, semuanya pasai wakil rakyat lompat katak. Kekadang kalau dipikir-pikir macam tak siuman lah wakil rakyat gini. Lompat sana lompat sini. Tak reti dok diam-diam ke?..


2. Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional. Entah la, niat di hati tak aku terlibat dengan penulisan politik-politik ni. Nanti tak pasai-pasai kana masuk ISA. Cuma atas rasa perihatin terhadap orang-orang perak yang terpaksa melalui episod malang kerana negeri mereka dah seperti bola kena sepak. Maklumlah, aku ada ramai kawan dari perak. Aku asal kedah. Rasa sayang negeri tu tetap ada walaupun pasukan bola sepak kedah sekarang dah jatuh merudum! tapi di hati tetap sokong.


3. Masuk semula tentang negeri kegawatan keadaan negeri perak semula, semua artikel-artikel kat blog dah sangat teruja kerana dikhabarkan oleh speker Negeri perak, 2 ADUN PKR dah letak jawatan sebagai wakil rakyat. Jadi disebabkan hal tersebut maka akan berlakulah pilihan raya lagi di Malaysia ini. Kalau dahulunya di Penang, pastu turun ke Terengganu dan sekarang nak pi ke Perak pulak dah. Yang jadi mangsanya dalah rakyat perak.


4. Tak kesian ke parti-parti politik yang terlibat menganiaya orang perak? terpaksa bersusah payah keluar mengundi. Kalau pengundi yang sakit-sakit tu kena gak paksa diri pergi keluar mengundi. Tak kesian ke kat pakcik makcik orang kampung yang hidup susah kena ponteng keja semata-mata untuk pilih wakil rakyat yang suka melompat. Padahal makcik pakcik tu bukan lah orang kaya seperti ahli-ahli politik dan kroni mereka. Tak sayang duit ke parti -parti BN dan PR menghabiskan uwang yang banyak untuk kempen-kempen pilihan raya walhal uwang tersebut leh derma ke, bantu orang susah ke, ...


5. Kadang-kadang kalau kita dok terikut sangat dengan permainan politik duniawi ni, sampai bila-bila pun tak ada jalan penyudahnya. jadi sama-samalah kita renung-renungkan. Adakah malaysia sedang menuju negara maju? atau adakah rakyat malaysia sedang di permainkan untunk kepentingan individu? Semoga malaysia berada di bawah rahmatMU Ya Allah. Ampun kan lah kesalahan pemimpim-pemimpim kami dan berikan mereka pertujuk jalanMU yang lurus.


p/s; bukan anti pilihan raya. tapi biarlah yang rasional seperti kes di Kuala Terengganu.

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online