PERINGATAN SEMPENA MAULIDUR RASUL

Jika anda belum solat, silalah solat.

Jika anda solat tapi sekadar solat Jumaat atau tinggal-tinggalkan begitu, maka sila penuhkan lima waktu solat itu.

Jika anda solat, tetapi seringkali di akhir waktu, maka disegerakanlah.

Dan jika anda memang seorang yang taat dengan solat lima waktu, tetapi sekadar solat di rumah, maka lebih elok diperkemaskan solat dan sering berjemaah di masjid-masjid.

Tuesday, February 3, 2009

Dunia Hanya Sementara

imbauan di saat pemergian Ayahku yang tercinta...

Pernahkah kita terfikir sejenak tentang kematian? bila masanya nak mati? dan bagaimana cara nak mati?

kalau dah tiba masa mati tu nanti segala-galanya tidak penting lagi. Kreta, rumah, kerja harian kita, duit kita dalam bank,...semuanya.

Tapi apa yang penting masa itu adalah kalimah suci Laa Ila ha Illallah Muhammadarrasullullah.

Mampu kah kita menyebut kalimah tersebut di saat kematian kita?
Sempatkah kita mengucapkan kalimah tersebut dikala ajal sudah berada diambangnya?

Entah lah...
Aku mulai berfikir. Cara kematian yang manakah paling mudah. (apa tak betul ke aku nih??) Sedangkan nabi Muhammad SAW pon merasa sakit yang amat semasa kewafatan baginda inikan pula aku (yang selalu leka dengan duniawi). Mana ada kematian yang mudah. Walaupaun mati pada waktu tidur.

Bila banyak sangat terbaca artikel-artikel dalam mastika ini lah kesan nya.
Kekadang tuh rasa syukur sangat kalau adik-beradik/saudara-mara kita yang dah meninggal.
Sekurang-kurangnya mereka dah melepasi ujian tersebut.
Tapi bagaimana pula dengan takdir kita?

Owh..seram sejuk di buatnya. Dalam hatiku "Mak Ayah tolong lah anak mu ini. aku tidak banyak buat amalan yang baik".


rabu 15 okt 08 adalah saat paling menyukarkan dalam hidupku.

detiknya menghampiri pukul 11.30 malam. keadaan sunyi sepi di segenap ruangan bilik di wat tersebut. jururawat yang bertugas berada di kaunter dengan tugasan hariannya mengemas kini data-data pesakit di wad berkenaan. tiada doktor pada waktu itu, cuma pembantu perubatan. hembusan nafas yang kuat oleh yang disayangi(demam selesma) sering kali memecahkan kesunyian di wad itu sejak 4 hari yang lalu. tika itu, aku berada dikerusi sebelah yang disayangi sambil meletakkan kepala ku ditangannya yang kaku terdiam sejak 4 hari yang lalu. sekali sekala mataku terlelap kena kurangnya tidur. dimulutku tidak henti-henti membacakan alfatihah untuk nya. tiba-tiba, tidak semena-mena dalam keadaan aku tidak berapa sedar, semakin perlahan bunyi hembusan nafas yang disayangi. dalam dalam dua tiga saat selepas itu, tiada kedengaran lagi bunyi hembusan nafas tersebut. aku bingkas bangun dan melihat pada wajah yang di sayangi, perit sekali..kedua-dua tangannya yang tidak bergerak selama 4 hari lalu tiba-tiba terangkat dengan sendiri menandakan roh sudah mahu beranjak keluar dari tubuhnya.

ya allah, dalam hatiku berbisik, sungguh sakit dan perit kematian ini sehinggakan tubuh yang tidak berfungsi lagi dapat bergerak menahan saat ajal mahu terpisah dari tubuh. denyutan nadi mula terhenti. di leher, di pergelangan tangan dan di bawah pergelangan buku lali. alhamdulillah sempat aku melafaskan kalimah suci ditelinga yang disayangi dikala keadaan perit itu, namun hanya allah yang tahu bertapa susah, teruk, dan perit saat kematian.

itulah hakikat kematian. tubuhnya kaku tiada nyawa. hatiku mula menjadi hiba. mahu sahaja dileraikan air di dalam mata. di dalam fikiran ku teringat pelbagai kenangan bersama arwah, wajahnya yang ketawa, wajahnya yang marah, wajahnya yang kecewa, wajahnya yang sedih...

tapi apa yang pastinya semua itu tiada lagi..tiada lagi..tiada lagi..

p/s; InTeam-detik kematian

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online