PERINGATAN SEMPENA MAULIDUR RASUL

Jika anda belum solat, silalah solat.

Jika anda solat tapi sekadar solat Jumaat atau tinggal-tinggalkan begitu, maka sila penuhkan lima waktu solat itu.

Jika anda solat, tetapi seringkali di akhir waktu, maka disegerakanlah.

Dan jika anda memang seorang yang taat dengan solat lima waktu, tetapi sekadar solat di rumah, maka lebih elok diperkemaskan solat dan sering berjemaah di masjid-masjid.

Sunday, February 1, 2009

Bahasa Melayu ke English

Sekadar pandangan peribadi.

1.PPSMI-singkatan kepada pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris. Semua rakyat malaysia tahu hal ini angkara Dr. mahathir. Dr Mahathir memang pemimpin Malaysia yang paling baik setakat ini. Pemikiran beliau sangat terkehadapan dalam melakukan sesuatu perkara. Mungkan niat murni beliau ingin majukan bangsa melayu ke suatu tahap yang tertinggi adalah dengan penguasaan bahasa inggeris. Namun adakah langkah dan cara yang ingin dilaksanakan ini adalah yang terbaik pada ketika ini?. Kenapa harus wujud demonstrasi jalanan? angkuh sangatkah kepimpinan kerajaan Malaysia hingga tidak mendengar sebarang pandangan umum?

2.Sebagai seorang mahasiswa, aku cuba berfikir serta mengkaji sedikit sebanyak tentang kebaikkan dan keburukkan PPSMI. Hasilnya? Tak berhasil. Pelbagai pandangan disingkap (golongan masyarakat yang pakar/elit dan golongan yang masyarakat yang biasa) pada setiap satunya ada yang menggambarkan kebaikkan dan juga keburukkan.

3.Namun yang pasti kita sudah punya pemimpin. Merekalah yang layak membuat keputusan. Jika pemimpin itu cerdik dan pandai mereka tidak akan membuat keputusan yang membawa masyarakat malayu dan Bangsa Malaysia kebelakang. Semoga Allah memberi pertunjuk kepada kepimpinan negara kita.

4.Kepada golongan yang ingin membuat demonstrasi, perlukah mereka berdemonstrasi? Adakah setelah selesai berdemonstrasi hajat yang diidamkan dapat direalisasikan? atau kita mereka sekadar menggangu sistem pejalanan kehidupan seharian masyarakat Malaysia. Gunalah cara diplomasi. Negara kita pun nampak aman dan tenteram.

1 Comment:

daisyimran said...

r u sure he's the best among all...
i heard rumors say that he leave BN when the economic in a very serious distraction....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online