PERINGATAN SEMPENA MAULIDUR RASUL

Jika anda belum solat, silalah solat.

Jika anda solat tapi sekadar solat Jumaat atau tinggal-tinggalkan begitu, maka sila penuhkan lima waktu solat itu.

Jika anda solat, tetapi seringkali di akhir waktu, maka disegerakanlah.

Dan jika anda memang seorang yang taat dengan solat lima waktu, tetapi sekadar solat di rumah, maka lebih elok diperkemaskan solat dan sering berjemaah di masjid-masjid.

Sunday, May 3, 2009

JOM:IKUT.....AKU MAHU BERUBAH!!!

SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK MENZALIMI MANUSIA SEDIKIT PUN,
TETAPI MANUSIA ITULAH YANG MENZALIMI DIRINYA SENDIRI.
(SURAH YUNUS;45)

setelah 3 hari aku menyepi, kini aku kembali lagi..takdir Allah menetapkan aku perlu teruskan kehidupan ini...kehilangan aku sementara waktu bukan kerana 'diculik' oleh sesiapa tetapi kehilangan aku tanpa aku sendiri sedari, rupa2nya diiringi ilmu dunia/akhirat yang sangat berguna dan bermanfaat..sudah menjadi amalan seorang umat Islam, ilmu yang baik jangan disimpan...maka sebaik2nya sampaikan lah walaupun sedikit...

sepotong ayat di atas banyak membuat aku berfikir dan terus berfikir...aku bukan lah 'ahli' dalam nak tafsir2 ayat A-Quran..tapi diikutkan dengan pemahaman akal fikiran disamping bimbingan oleh cikgu2 terdahulu..maka pahamlah aku...

aku rasa korang yang sudi membaca, juga pasti paham...ayat di atas sebenarnya telah memberi peringatan dan pedoman kepada kita semua..sebenarnya kita lah yang menyebabkan diri kita sendiri menjadi susah dan teraniaya kerana perbuatan yang kita sendiri lakukan...

maka janganlah disalahkan kepada takdir... ayat tersebut bukan sekadar ayat2 sepertimana yang tercatat dalam buku2 harian kita..ia suatu peringan dari Allah kepada hambanya...jalan yang Allah sediakan sebagai petunjuk manusia cukup baik dan lengkap..cuma kita sahaja yang tidak melaksanakan...kenapa?? tanyalah pada diri masing2...semua punya jawapan kendiri...

jadi mulai tika dan saat ini, jomlah berubah dari yang tidak baik dalam segala amalan kita kepada yang baik dalam apa jua amalan dan segala2nya bagi menhindari diri kita daripada terjerumus dalam lembah2 kehinaan...

0 Comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online